I engelska ska vi under veckorna 3, 4, 5, 6 och 7 arbeta med ett läsprojekt.
Eleverna ska läsa en skönlitterär bok som vi läser på lektionerna dock kan det vara nödvändig att läsa lite hemma också, beroende på om du känner att du hinner läsa klart boken på lektionerna eller inte. Naturligtvis kommer jag bedöma er men ni ska också bedöma varandra. Ni kommer bedöma varandra när ni talar om er bok i gruppen. Det som är det viktigaste syfte i detta är att man får lite tips om vad du gör bra (stars) och vad du kan förbättra (a wish) enligt dina kompisar. Two stars and a wish kallas denna metoden ;)
Veckorna 3, 4, och 1 lektion under vecka 5 (kanske både lektioner om det behövs) läser vi i boken.
Vecka 6 ska ni presentera er bok till de andra i din grupp (du kommer att få ett papper med stödfrågor. Den kommer att finnas på bloggen också när jag har skrivit klart den).
Vecka 7 ska ni skriva en bokrecenssion om boken du har läst. Recenssionen skriver ni på lektionerna och lämnas in (inga undantag!) efter torsdagens lektion.
Lite tips:
Skriv anteckningar medan du läser, då kommer du lättare ihåg saker att berätta om boken.
Va en aktiv läsare, ställ frågor till texten. Se bilden
Förmågorna som vi tränar på och bedömer:
Läsförståelse (boken)
Skriva (bokrecensionen både innehåll, struktur, intruktioner och flyt)
Tala (presentation av din bok i din grupp)
Presentera (presentationen av din bok till dina klasskamrater i din grupp)
Have fun! ;)
//Jacqueline
***************************************************************
Vi ska arbeta med ett projekt, eller rättare sagt med olika projekt. Ni har valt ett eget tema vilket ni kommer arbeta med under veckorna 41-49. Ni kommer att läsa en skönlitterär bok som hör till ditt tema. Sedan kommer ni att diskutera inom gruppen som arbetar med samma tema. Ni kommer leta upp nyhetsartiklar om ert tema, titta på dokumentärer, göra och utföra en enkät och under tiden samlar ni på fakta om ert tema som ni ska presentera i en presentation.
Förmågorna som vi tränar på och bedömer:
Läsförståelse (boken, diskussioner, nyhetsartiklar, fakta, dokumentärer)
Hörförståelse (diskussioner, dokumentärer, genomförande av enkäten)
Skriva (presentationen, egen nyhetsartikel, enkäten)
Tala (diskussioner, genomförande av enkäten)
Presentera (presentationen)
Värdera och tolka (källkritik nyhetsartiklar)
Du hittar planeringen här.
Du hittar länkar till de olika teman här.
Du hittar kunskapskraven här.
;) Jacqueline
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar